Titel

Restauratie van de beschermde hallen

Drie spoorwegateliers uit de 19e eeuw zijn sinds 1996 beschermd. De stad restaureert de beschermde hallen en geeft ze een nieuwe invulling.

Restauratie van de beschermde hallen

Geschiedenis van de hallen

Toen de NMBS de activiteiten in 1993 stopzette, ontmantelden ze eerst de installaties in de verschillende gebouwen. De meest unieke hallen - hal 4,5 en de tussenhal, hal 9 en weegbrug Schenk - zijn in 1996 als monument beschermd, omdat ze unieke voorbeelden zijn van de industriële spoorwegarchitectuur en omdat ze mee aan de wieg van de ruimtelijke en sociale ontwikkeling van Kessel-Lo stonden. De andere hallen werden gesloopt. De stad wil deze hallen openstellen voor het grote publiek, door ze een nieuw leven te geven. 
 

Hallen 4 en 5 met tussengebouw

Er werden dringende instandhoudingswerken uitgevoerd om de hallen weer veilig en water- en winddicht te maken. De stad en het AGSL lanceerden daarna een open oproep voor een tijdelijke inrichting, in afwachting van de definitieve restauratie.

De jury selecteerde vzw HAL 5 die deze hallen omtovert tot een bruisende en toegankelijke ontmoetingsplek. Naast een foodcourt met een bar en allerlei eetkraampje, biedt de hal ook onderdak aan een interessante mix van initiatieven en organisaties die inzetten op voeding, bewegen, gemeenschapsopbouw en duurzaam ondernemen.

Hal 9

De hal wordt binnenkort de thuis van het jeugdcentrum van de stad. Het industriële karakter van de buitengevels blijft zoveel mogelijk zichtbaar. In een deel van de hal komen losse boxen voor vergaderruimtes en ateliers. De andere helft van de hal blijft open en zal dienen als een grote overdekte ruimte voor sport en spel.

De geplande werken aan hal 9 starten vermoedelijk in het najaar van 2018, na bijkomend studiewerk.